*بسم الله الرحمن الرحيم*
*قسمت نهم: موضوع جهاد تبیین*
یکی از معارفی که در جهاد تبیین باید منتقل شود این است: دینداری پیچیده است، به حدی که برخی بزرگان هم اشتباه کردهاند.
پس علت اول برای اینکه تبیین لازم است این است که مسئله پیچیده است. حالا فرض کنید ما از همین فردا میخواهیم در جهاد تبیین شرکت کنیم و شروع کنیم به تبیین کردن. باید چه بگوییم؟ همین را بگو؛ یعنی بگو مسئله پیچیده است، به حدی که برخی از بزرگان هم گاهی اشتباه کردهاند، مسئله ساده نیست…
همین را بگو. این خودش یک معرفتی است که در جهاد تبیین باید حتماً منتقل بشود. آنوقت مردم به تلاش برای فهمیدن و تدبّر دربارۀ مفاهیم دین، سوق پیدا میکنند.
به دانش آموزت، به شاگردانت، به همسایگانت، به فرزندانت، به رفقایت، به همکارانت، به کسانی که در فضای مجازی صفحۀ تو را دنبال میکنند فالووِرها به مخاطبان گروهت و…این را بگو. هر کسی که در این راه دارد فعالیت میکند، این را به مخاطبانش بگوید، مثلاً اگر امام جماعت محترم مسجد است، این را اعلام کند و بگوید: همهچیز روشن نیست، و یکی از امتحانات ما این است که در این پیچیدگیها خدا میخواهد ببیند که آیا ما نظرِ درست میدهیم یا نه؟ این پیچیدگی، خودش جزئی از جهاد تبیین است و دشمنان دین هم از این پیچیدگی نهایت سوءاستفاده را میبرند.
*ماجرای گمشدن شتر پیامبر در موقعیتی حساس که موجب سوءاستفادۀ منافقین شد:*
در جلسۀ قبل مثالهایی را ذکر کردیم، یک مثال دیگر هم در این جلسه عرض بکنم. رسول خدا(ص) به همراه کاروانی از یاران خود، به یک سفری رفته بودند که در بین راه، «عبدالله بن اُبی» داشت با سخنان خودش بین مردم تفرقهافکنی میکرد و سورۀ منافقین نازل شد. عبدالله بن اُبی، جامعه را دوقطبی کرد و گفت: ما میخواهیم مهاجرین را از انصار جدا کنیم و آنها را از مدینه اخراج کنیم… در آن قصه، رسول خدا غضبناک شد بهحدی که شاید هیچوقت رسولخدا نسبت به امّت خودش، اینچنین غضب نکرده باشد.
حضرت در آن ساعتی که کاروان باید استراحت کند، دستور حرکت داد و این تنبیهی بود برای آن کاروان. اتفاقاً همان موقع که دستور حرکت داد، شتر ایشان گُم شد، ایشان از اول تا آخر لشکر میرفت و میپرسید: شتر من کجاست؟ منافقین هم از این مسئله، سوءاستفاده میکردند و طعنه میزدند و میگفتند: شترش را گم کرده است، آنوقت میخواهد راه بهشت را به ما نشان بدهد! …فَأَرْجَفَ الْمُنَافِقُونَ فَقَالُوا یُخْبِرُنَا بِأَسْرَارِ السَّمَاءِ وَ لَا یَدْرِی أَیْنَ نَاقَتُهُ؛ (الخرائج و الجرائح- 1/30)(ادامه دارد..)
آخرین نظرات